Fra tegnebrettet hjelper Sissel Nøkland kunder med å få hytta de drømmer om.
av Erlend Haddeland (Media Sør)
– Når kunder kommer med idéer og spør «går dette an?», så elsker jeg å se hvordan vi kan løse det, innenfor rammene.
Sissel Nøkland er utdannet teknisk tegner fra Kristiansand og har tegnet drømmehytter for Eiken Hytter i mer enn ti år.
– Det jeg liker med å tegne er det å utvikle noe, skape noe.
Hun er oppvokst i familiebedriften. Far Sigbjørn Handeland startet Eiken Hytter hjemme i kjelleren i Eiken, samme år som kronprins Haakon tente OL-ilden på Lillehammer.
Hun startet med å vaske og sende ut kataloger. Nå har hun den betrodde oppgaven med å skape drømmer på tegnebrettet.
Når Sissel går i gang med å skape drømmehytta etter kundens ønsker, har hun 5 gylne regler. La oss hoppe i det:
1. Funksjonalitet foran fancy løsninger
For at ei hytte virkelig skal bli drømmehytta di lenger enn bare den første uka, er det viktig for Sissel å se for seg et hytteliv mange år frem i tid.
– Hytta må være praktisk og funksjonell. Som teknisk tegner er jeg opptatt av å finne gode løsninger som kunden blir fornøyd med i det lange løp.
Hun prøver å ta med seg en solid porsjon empati inn i tegnejobben: Hvordan ville jeg selv hatt det for å trives?
Regel 5 trumfer uansett alt. Men først regel 2:
2. Reguleringsplan + kundens ønsker = suksess
Reguleringsbestemmelsene gir konkrete føringer for hva som kan gjøres på en eiendom. Som teknisk tegner må Sissel passe på at ønskene fra kunder harmonerer med myndighetenes fastsatte krav.
– Mye styres av reguleringsbestemmelsene. Mange har lyst på noe, men de har ikke lov i det konkrete hyttefeltet. Da må jeg se på løsninger som ivaretar kunden og bestemmelsene for akkurat denne hytta.
3. Snakke sammen med den som kjenner kunden best
Når du som kunde tar kontakt med Eiken Hytter, får du en kontaktperson i salgsteamet. Selgeren hjelper deg med alle spørsmål du måtte ha (og det er lov å ha mange spørsmål når du skal finne drømmehytta. Slapp av, vi hjelper deg).
Dersom du allerede har en tomt klar, og det er praktisk enkelt å komme ut å se, blir en selger med deg ut. Her får du råd om hvor det er lurt å plassere hytta, hvor det er smart å ha innkjørselen, beregne plassering ut fra solforhold og andre spørsmål du måtte ha.
– Som teknisk tegner snakker jeg mye sammen med kundens kontaktperson, sånn at vi sikrer oss best mulig resultat, sier Sissel.
4. Utnytte hver bidige kvadratmeter
– Det handler om å få inn mest mulig på minst mulig plass.
Noen ganger kan det være reguleringsbestemmelsene som begrenser størrelsen på hytta, og ofte er det et budsjett kunden ønsker å holde seg innenfor, har Sissel erfart.
Hun finner gjerne hytteinspirasjon på Instagram eller Pinterest, i blader og magasiner, eller når hun besøker messer.
Som i regel 1, det handler om å tenke funksjonalitet – og å skape romfølelse.
5. Kunden har siste ordet
Alle hyttemodellene kan leveres i 3 forskjellige stiler og med individuelle tilpasninger.
Så lenge reguleringsbestemmelsene er ivaretatt, er det kunden som til syvende og sist bestemmer.
– Jeg tegner og tilpasser hytte til hver kunde. Vi har aldri levert to like hytter, sier hun.
For Sissel er det fantastisk å få tilbakemeldinger om at kunden fikk drømmehytta.
– Det er alltid gøy å se hytter man har tegnet, med egne øyne. Man føler seg kjent før en har gått inn døra.
Drøm deg bort: Bestill gratis hyttekatalog og få den tilsendt i posten eller digitalt